Fonfria - Reisverslag uit Fonfría, Spanje van Dick en Gerda - WaarBenJij.nu Fonfria - Reisverslag uit Fonfría, Spanje van Dick en Gerda - WaarBenJij.nu

Fonfria

Door: dick

Blijf op de hoogte en volg Dick en Gerda

17 Mei 2012 | Spanje, Fonfría

Hallo,
Vandaag heel wat geklommen, wat ook wel te verwachten was. Het was de moeite waard. Het leverde fenomenale vergezichten op. Het weer is prima, zonnig, licht bewolkt en een beetje wind. Beter kunnen we het niet treffen.
De klim naar O Cebrero was best heftig. Na 3 uur klimmen bereikten we het dorp. We hebbe er een uurtje rondgekeken en zijn vervolgens doorgegaan naar Fonfria.
Klein dorpje met een refuge.
Morgen gaan we verder naar Sarria, 30 km verderop.
Het plaatsen van foto's is moeilijk, omdat de computers hier stammen uit het stenen tijdperk.
Zodra we een kans zien zullen we wat beelden tonen.

• 17 Mei 2012 - 15:00

Berna:

ongelooflijk dat jullie er nu bijna zijn. Met veel plezier steeds de verslagen gelezen. Dat wordt straks weer wennen aan de airco ipv de franse of spaanse buitenlucht! Geniet van de laatste loodjes.

• 17 Mei 2012 - 18:25

Irene:

nog 1,5 week of misschien toch eerder komt het zicht van santiago jullie eindbestemming, nog vele uurtjes genieten met elkaar en met nog meer pelgrims, gaat het verder goed met jullie, ik kijk weer uit naar jullie volgende reisverslag, buen camino, ultreia ,
    Ronald ik las dat je de nacht voorde Vluchtelingen gaat lopen, respect en veel suk6, veel molukse vrienden lopen ook mee, wens je een goede tocht!

• 17 Mei 2012 - 19:42

Hester:

nog veel succes gewenst met de laatste km's.
    Hartelijke groet.

• 17 Mei 2012 - 22:59

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrina Gerda y Peregrino Dick,

Jullie krijgen morgen een schitterende afdaling van 9 km van Fonfría op 1300 meter hoogte naar Triacastela op 600 meter hoogte volgt. Prachtige uitzichten op de omringende bergen, vele kleurnuances komen voorbij jullie ogen. Jullie komen in As Pasantes langs een enorme kastanje van ongeveer 800 jaar oud, met een omtrek van 8,5 meter. Jullie lopen veel over rotsige paadjes die al eeuwenlang door pelgrims worden gelopen, miljoenen zijn jullie voorgegaan. De paden lopen veel door bossen waardoor er veel schaduw is. Van Triacastela krijgen jullie niet veel mee, de route draait vrij snel naar rechts, de originele route via San Xil. Het alternatief via Samos laten jullie waarschijnlijk letterlijk links liggen. Die is vlakker, 5 km langer, meer voor fietsers. Jullie originele route betekent meer klimmen, en zo komen jullie in Triacastela .Weliswaar eerst een behoorlijke klim om ruim 200 meter hoogteverschil te overbruggen naar San Xil en de Alto de Riocabo, dan komen jullie weer over prachtige oude paden, de zogenaamde corredoiras, een soort tunnels van leisteen met eikenbomen. Zo voel je je als pelgrims uit het verleden. Soms zijn de boswanden wel
    3 meter hoog, en overdekken de bomen het pad volledig, alsof jullie door tunnels lopen.Ook komen er weer prachtige uitzichten, of komen jullie door verstilde boerendorpjes. Het besef dat jullie al dit moois over een week achter moeten laten komt boven drijven. Een melancholisch gevoel, enerzijds jammer, voorbij, anderzijds weer energiek verder met jullie plannen voor de toekomst.
    In Sarria wordt het opeens drukker! Deze stad ligt 113 km voor SdC. Spaanse studenten krijgen (extra) studiepunten als zij de laatste 100 km naar SdC lopen en dit kunnen aantonen met een Compostolaat.
    Geniet van elke stap...

Buen Camino,

• 18 Mei 2012 - 08:55

Anja:

Jullie zijn er bijna! Ben superbenieuwd naar de foto's met vergezichten, fijn om te lezen dat jullie er nog steeds volop van genieten!

Verslag uit: Spanje, Fonfría

Dick en Gerda

Vanaf maandag 29 september gaan wij het Drenthe pad lopen - een afstand van ongeveer 350 km. Dagelijks zullen wij een korte update geven van onze belevenissen. Was Covid-19 er niet geweest, dan waren we afgelopen dinsdag 22 september vertrokken naar de USA/Canada. 28/29 september was er een Kennedy mars/Centurion race gepland in de plaats Owego (USA). Hier hebben we een jaar lang voor getraind, maar helaas - dit gebeuren is een jaar uitgesteld. Wij hopen in het Drenthepad - lekker dicht bij huis - een goed alternatief gevonden te hebben.

Actief sinds 28 Nov. 2011