Vega de Valcarce - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Dick en Gerda - WaarBenJij.nu Vega de Valcarce - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van Dick en Gerda - WaarBenJij.nu

Vega de Valcarce

Door: dick

Blijf op de hoogte en volg Dick en Gerda

16 Mei 2012 | Spanje, Vega de Valcarce

Hallo,
Hoogtijd voor een update, de laatste dagen verbleven we in Albergues zonder internet. Het gaat nog steeds voorspoedig. En er is veel gebeurd.
s'ochtends vliegt er opeens een vleermuis rond in de keuken en Gerda gilt de hele Albergue wakker omdat er een beest (lieve poes) in haar bed kruipt. (het was wel donker, maar toch...)
Momenteel zitten we op 160 van Santiago. We hebben nog 6 wandeldagen te gaan. Donderdag 24 mei om 9.00 uur staat thuisvlucht gepland. (met dank aan Gerke)

Twee dagen terug hadden we een fantastiche wandeldag met prachtig weer langs Cruz de Ferro. Hier heeft Gerda enkele steentjes neergelegd meegenomen van huis. Ook de steentjes van Toos zijn er neergelegd. Best wel een emotioneel moment. Jun, onze Japanese mede pelgrim heeft er enkele foto's van gemaakt, deze volgen later.
Gisteren hadden we vrij vlakke etappe zonder echte hoogte punten.
Vandaag konden we kiezen: een vlakke wandeling langs de snelweg (afgescheiden met betonrand) of 1 uur klimmen en over de bergkam lopen.
Een ieder zal begrijpen dat wij voor de laatste optie gekozen hebben.
Fantastich, wat een vergezichten. En een bloemenweelde. Deze route kon niet lang genoeg zijn. Echter, we moesten ook weer van die bult af. Niet de sterkste kant van Gerda, maar uiteindelijk is ook dat goedgekomen. We zitten nu in een gemeentelijke aubergue in Vega de Valcarce. Een douche en een paar toiletten voor 64 man, is behelpen maar ook dat komt goed.
Elke avond is het weer gezellig tafelen met onze medepelgrims.
Met Wilma, waarvan we al twee keer afscheid hebben genomen. En Jun, onze Japanse pelgrim. Ook zien we regelmatig twee andere Japanners.
Wat kan je lachen met die mensen.
Morgen volgt er nog een laatste klim naar 1300 meter en daarna wordt het vrij vlak met enkele hobbeltjes.
Hier laten we het even bij.
Wellicht volgen er later nog wat foto's
met vriendelijke groet,

Dick en Gerda

• 16 Mei 2012 - 13:11

Nelleke:

Sjonge, het einde van deze prachtige tocht nadert, wat zal dat afkicken zijn voor jullie zeg !!

• 16 Mei 2012 - 13:27

Jan En Monique:

Even een paar reisverslagen van jullie achter elkaar zitten lezen. Haast niet te geloven hoe snel jullie gaan en wat jullie allemaal beleven. Al met al een heel indrukwekkende tocht.
    Geniet nog maar lekker van het mooie weer, want hier is het helemaal niets. Hoewel nu de zon schijnt. Het zal straks best wel weer wennen zijn om gewoon thuis te zijn en aan het werk te moeten.
    Groetjes en geniet van de laatste dagen in Spanje.

• 16 Mei 2012 - 13:53

Marijke:

Fijn om weer wat van jullie te vernemen.
    Het is heel bijzonder geweest dat we jullie zo hebben kunnen volgen.
    geniet nog maar van de mooie omgeving, straks is alleen het Mallebos beschikbaar
    groetjes Marijke

• 16 Mei 2012 - 13:57

Toos:

heel bijzonder, dat de steentjes zolang met jullie meegereisd zijn en nu bij het Cruz de ferro liggen als herinnering aan Henk. Geweldig, dat jullie nu goed weer hebben en nog zo kunnen genieten van de mooie vergezichten. In Engeland had ik ook mooi weer en daar stonden de koolzaadvelden prachtig in bloei. Leuk, die gezelligheid met medepelgrims, dat maakt af en toe wat behelpen wel weer goed, hè. Niet te bevatten, dat je over 6 dagen in Santiago zal zijn! Blijf vooral genieten, liefs Toos

• 16 Mei 2012 - 14:08

Robert Middeldorp:

Hahaha ik heb "verloren" want ik dacht echt voor een lange tijd dat jullie het niet zouden halen. Ik heb zelfs met Margriet nog om Euro. 500,00 gewed zoals jullie weten maar is gelukkig niet doorgegaan. Echt fantastische prestatie en stertke voor de laatste paar dagen. Heel veel groeten. Robert Middeldorp

• 16 Mei 2012 - 14:24

Annette Vd M:

Morgen ga ik ook lekker aan de wandel heb alleen nog niet besloten waar ik heen zal gaan. Aangezien Rockanje niet in de gids staat. Beetje jammer lekker dichtbij. Wat komt het einde nu met rasse schreden dichterbij niet te geloven. Blijf de laatste dagen nog maar genieten en hou alles heel.

• 16 Mei 2012 - 19:09

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrino's,

Het einde van jullie wandeling begint in zicht te komen...
    Je voelt je pelgrim.
    Niets moet meer, alleen ont - moeten.
    Iedere dag opnieuw kom je weer andere mensen tegen, soms ook dagen achtereen dezelfde. Het is al zoals in het gewone leven, door een onzichtbare chemie trek je gemakkelijker naar de één dan naar de ander. Je krijgt een onderlinge band en breekt die even gemakkelijk weer af. Pelgrims onder elkaar. Zwervers eigenlijk met hetzelfde doel.
    Morgenochtend begint al snel de klim naar La Faba, denk je.... dalen en een riviertje! Maar dan begint het toch echt. Je komt langs La Faba op 917 meter hoogte. De klim gaat verder door dorpjes als la Guna met veel koeienstront op straat.
    Je zal zeker O Cebreiro verkennen. Het dorpje van 10 huizen lijkt meer op een openluchtmuseum, de typische palloza’s, het plompe kerkje geheel opgebouwd uit keien, de grove kiezelstraten. In het kerkje heerst rust. Het verhaal van een bloedwonder over de monnik die in de 14e eeuw een mis leest in het kerkje. Zijn twijfel is er oorzaak toe dat de hostie veranderd in vlees en de wijn in bloed. Het bloed besmeurt de corporale. Later schenkt de koning, terwijl hij op pelgrimstocht is, een reliekschrijn voor de kelk en de corporale. Het wonder van de heilige Graal van O Cebreiro is geboren. Zowel de monnik als de landsman hebben een stenen graf in het plaatsje gekregen. De kelk siert, als Galicische Graal, zelfs het wapen van Lugo en de regio Galicië.
    Vanaf hier zal de Galicische overheid je op betonpaaltjes trakteren, elke 500 meter jouw vordering melden op de afstand die nog is te gaan tot Santiago de Compostela. (Niet alleen een beetje belachelijk, maar ook demoraliserend voor menigeen want onwillekeurig loop je erop te letten.)
    Na O'Cebreiro stijg je naar de top van de Alto de san Roque (1270 meter). Daar staat een groot zwart beeld van een pelgrim, kijk eens naar zijn schoeisel. Je loopt lekker over paadjes en kleine dorpjes, ondertussen ook nog even de Alto de Poio (1337 meter).
    De route is prachtig:het ene mooie vergezicht na het andere.
    ADEMBENEMEND...!
    Ik vermoed dat jullie morgen wandelen naar Fonfría.
    Geniet van elke stap, de natuur en je medemens...

Buen Camino,

• 16 Mei 2012 - 20:00

Irene:

Dick en Gerda, ik heb werkelijk genoten van jullie fotos en reisverslagen, jullie naderen al snel Santiago, hebben nog veel te genieten van al het moois onderweg, emotioneel word je zeker als jullie de compostelo ontvangen (latijns ook jullie namen), heerlijk dat het warm is nog meer genieten van de camino.
    Nog een paar mooie dagen, buen camino, ultreia

• 17 Mei 2012 - 11:08

Ronald Mirer:

Wat fijn dat het weer beter blijft en hopenlijk niet te warm, hier is het af en toe meer herfttemperatuur met nachtvorst dan voorjaar. Jullie zijn nu echt samen op weg met anderen naar het einddoel. Ik hoop dat het eindpunt niet al te zeer een grote deceptie gaat worden en dat de belvenissen voor altijd blijven in jullie levens. Vannacht loop ik de nacht van de vluchteling , even een ommetje van 40km, maar het belooft een hele happening te worden met artiesten van Rotterdam naar Den Haag. Als jullie zo goed getraind zijn dan kan Dick zeker wel Nijmegen - Rotterdam halen. Blijf heel , neem het in je op en geniet.

• 17 Mei 2012 - 22:41

Peregrinofrans:

Beste Pelgrims,
    Jullie hebben de Camino Duro gelopen!
    Da's een hele beleving en prestatie!

Buen Camino,