Weer thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick en Gerda - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dick en Gerda - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick en Gerda

19 November 2015 | Nederland, Amsterdam

Zoals beloofd nog een verslag van onze reis naar Japan.
Het afscheid van onze vrienden Shigeki en Hiroko was moeilijk, maar na een innige omhelzing stapten we 's ochtends om 5.10 uur in de trein, die ons naar Narita Airport zou brengen.
Verder verliep de terugreis rustig.
Tenslotte wil ik graag de plussen en minnen van Japan benoemen zoals wij die ervaren hebben:

Plussen:
- De vriendelijkheid van de bevolking. We hebben in al die tijd dat we er waren geen wanklank gehoord.
- Japan is schoon, er ligt geen vuil op straat.
- De automobilisten rijden heel diciplinair
- De auo's zijn ook allemaal schoon, de ongewassen auto's kunnen we op de vingers van een (1) hand tellen.
- winkels zijn tot laat in de avond open. Sommige zelfs 24 uur per dag, zeven dagen per week. (zeven/eleven shops)
- Kinderen zijn gediciplineerd en gaan in uniform naar school.
- treinen rijden op tijd !! Betalen kun je ook bij conducteur. Japanners staan keurig in de rij voor de trein. Op het perron staat aangegeven waar een wagon stopt. Veel zitplaatsen dient men vooraf te reserveren, hetgeen een goed systeem is.
- Shinkansen, de hoge snelheidstreinen zijn zeer snel en betrouwbaar.
- heel veel openbare toiletgebouwen, op elk station en in elk park. Deze worden ook heel schoon gehouden.
- Japanners eten lekker, ookal zal een Europeaan moeten wennen aan de gerechten die er geserveerd worden. Wij hebben heel veel nieuwe smaken opgedaan. Niet alles vonden we lekker.
- JR kaart voor toeristen is subliem. Het kopen van losse kaartjes is ingewikkeld. De JR kaart loodst je langs alle treinpoortjes.
- Japan heeft prachtige natuur.
- Genoeg punten om geld te pinnen. Met name bij postkantoor en zeven/eleven winkels.
- Je voelt je veilig, criminaliteit is er bijna niet.
- water uit kraan kan veilig gedronken worden.
- eten is goed betaalbaar.

Minnen:
- Electriciteitskabels lopen allemaal bovengronds, dit is geen gezicht.
- Overnachtingskosten zijn hoog voor Nederlandse begrippen. Zelfs een simpel pension rekent al gauw 100 euro voor een kamertje van 3 x 3 meter.
- desserts zijn vreselijk zoet, daar moet je echt van houden. Wij deden dat in elk geval niet.
- autorijden is Japan is duur !! Benzine kost weliswaar maar 95 eurocent per liter (diesel 75 cent) , maar tolwegen zijn erg duur. 400 km tolwegen komt neer op ca 60 euro !!
- Japanners betalen bij alles cash. Pinnen wordt bijna niet gedaan.

Er zijn dus veel meer pluspunten dan minpunten.
De Nederlandse Spoorwegen zouden eens in Japan moeten gaan kijken.
Ze zouden daar veel van kunnen leren.

Tijdens onze vakantie vielen we van de ene verbazing in de andere.
Onze vrieden Shigeki en Hiroko hebben ons veel geleerd over de gewoontes en tradities in Japan. Wij hebben zelfs een nacht mogen slapen in een traditioneel Japans huis.
De komende tijd zullen we al de ervaringen een plaats moeten geven.
Net als na onze reis naar Santiago de Compostela zal er een fotoboek gemaakt gaan worden, waarvan de link te zijner tijd op dit blog vermeld gaat worden. Heb het gevoel dat het zeker niet de laatste keer is geweest, dat we Japan bezocht hebben.

Met vriendelijke groet,

Dick en Gerda

• 19 November 2015 - 19:08

Myriam:

Home sweet home? Bedankt voor de kleurrijke verslagen en foto's! En nu lekker nagenieten en weer open staan voor de pluspuntjes van Nederland!Ik zal ze missen, de bijna dagelijkse verslagjes, keek er altijd erg naar uit! Groetjes
    Myriam

• 21 November 2015 - 03:36

Hanneke:

Ja, ook ik wil jullie bedanken voor het meereizen en genieten van jullie prachtige reis. Welkom thuis!
    Groetjes, Hanneke

Dick en Gerda

Vanaf maandag 29 september gaan wij het Drenthe pad lopen - een afstand van ongeveer 350 km. Dagelijks zullen wij een korte update geven van onze belevenissen. Was Covid-19 er niet geweest, dan waren we afgelopen dinsdag 22 september vertrokken naar de USA/Canada. 28/29 september was er een Kennedy mars/Centurion race gepland in de plaats Owego (USA). Hier hebben we een jaar lang voor getraind, maar helaas - dit gebeuren is een jaar uitgesteld. Wij hopen in het Drenthepad - lekker dicht bij huis - een goed alternatief gevonden te hebben.

Actief sinds 28 Nov. 2011